Brand Channels

Kompas TikTokowy, czyli 5 efektywnych modeli prowadzenia profilu na tiktoku

Jeśli można do czegoś porównać TikToka to byłby to z pewnością wzburzony ocean. Dlaczego? Bo cyklicznie zalewają nas fale przeróżnych trendów, doświadczamy przypływów i odpływów popularnych twórców, a jak naruszymy prawa autorskie to czeka nas burza z piorunami w komentarzach. Jak się w tym wszystkim odnaleźć? I jak znaleźć odpowiedni kierunek w tych odmętach algorytmów? Jak solidny kompas, wskażę 5 najbardziej efektywnych modeli prowadzenia profilu na TikToku, które pozwolą wypłynąć Twojej marce na spokojniejsze wody.

AZYMUT NA TIKTOKA

Przymierzając się do stworzenia profilu marki na TikToku mierzymy się z trzema podstawowymi pytania: Kto ma prowadzić? Jak nagrywać? I o czym? Możliwości konfiguracji jest sporo, jednak w tym artykule wskażę pięć najbardziej efektywnych modeli, które pozwolą na stworzenie prężenie działającego profilu na TikToku, jak i przyjrzymy się najlepszym przykładom z polskiego rynku. 

MODEL #1: TikTok PRO 

KTO PROWADZI PROFIL: Stali ambasadorzy
MODEL PRODUKCJI CONTENTU: Plan zdjęciowy 

CHARAKTERYSTYKA

To najbardziej zaawansowany produkcyjnie model prowadzenia profilu na TikToku. Aby był efektywny kosztowo, wymaga stworzenia formatu komunikacji, który posiada elementy stałe, charakterystyczne dla platformy. Na cyklicznych planach zdjęciowych spotykają się ambasadorzy marki, tworząc hurtowo zaplanowane materiały. Mocnymi stronami tego modelu jest większa kontrola nad jakością produkowanych materiałów, jak i formatowość, która pozwala na uzyskanie spójnej komunikacji opartej o solidną strategię. Zamiast ślepego podążania za trendami mamy tu do czynienia z ciekawym storytellingiem, budowaniem historii wokół marki i tworzeniem unikalnego sposobu komunikacji. Słabszą stroną tej metody jest utrudniona, powolniejsza reakcja na aktualne trendy. Jednak i z tym można sobie poradzić, odpowiednio konstruując umowy z Twórcami i posiłkując się agencyjnym Content Designerem, który może błyskawicznie stworzyć materiał w oparciu o dany trend. Ten model jest dla marek, dla których liczy się spójność komunikacji, strategiczne podejście do budowania wizerunku i chcą posiadać większą kontrolę nad jakością produkowanego contentu.

PRZYKŁAD PROFILU 

@Uwielbiam.pl

format z kategorii foodtainment, którego ambasadorami są @Foxx_gotuje oraz @Damian_Tkaczuk. Materiały produkowane są w ciekawym modelu produkcyjnym, gdzie w czasie dwóch dni zdjęciowych powstaje 20 skryptowanych materiałów przy zachowaniu ich TikTokowego charakteru. Elementami stałymi dla platformy są postaci Ambasadorów, dynamika ich relacji oparta o cięte żarty oraz dedykowane studio.

MODEL #2: Ambassador Takeover

KTO PROWADZI PROFIL: Stali ambasadorzy
MODEL PRODUKCJI CONTENTU: produkcja video w rękach Twórcy

CHARAKTERYSTYKA

To dość wygodny model prowadzenia profilu ponieważ wszystko jest w rękach Twórców, którzy są stałymi ambasadorami marki. W porównaniu do modelu TIkTok PRO, tutaj nie organizujemy planów zdjęciowych. Po uzgodnieniu scenariuszy z Klientem, to Twórcy odpowiadają za produkcję materiałów oraz często również ich montaż. Oczywiście, kluczem do sukcesu jest tu dobór odpowiednich Twórców. Wyzwaniem w przypadku tego modelu jest dywersyfikacja treści i ciągła świeżość w materiałach. Jest to świetny patent na profil dla marek, dla których ważna jest spójność komunikacji, jednak nie mają potrzeby kontrolować procesu produkcji.

PRZYKŁADY PROFILI

@olx.polska

Duet stałych Twórców - KrisBringsFun oraz Maable, którzy tworzą różnorodne materiały w swoim własnym zakresie, w tym szybko odpowiadają na aktualne trendy. Dobór tej dwójki stałych Ambasadorów pozwala na tworzenie materiałów o przeróżnych kategoriach produktowych i usługowych na platformie OLX. A to wszystko w lekkim, komediowym klimacie.

@chupachupspolska

Stały prowadzący profil, który na bieżąco reaguje na aktualne trendy. Ambasador został wyposażony w dużo obrandowanych materiałów w postaci koszulek, bluz czy neonu, które służą mu do nagrywania treści.

MODEL #3: Employee Takeover

KTO PROWADZI PROFIL: Stali ambasadorzy
MODEL PRODUKCJI CONTENTU: produkcja video w rękach pracownika

CHARAKTERYSTYKA

TikTok to platforma, na której liczy się przede wszystkim autentyczności. Dlatego kto byłby lepszym ambasadorem marki niż sami… pracownicy? To model prowadzenia profilu, który świetnie sprawdza się w przypadku brandów, które posiadają swój własny dział Social Media lub zaangażowanych pracowników innych działów. Tutaj treści nie powstają ani na planie zdjęciowym, ani u Twórcy w domu, tylko w miejscu pracy, czyli w sklepie lub w biurze. To model odpowiedni dla marek, dla których istotna jest kwestia Employer Brandingu oraz promowanie  przyjaznego miejsca pracy. 

PRZYKŁADY PROFILI

@RossmannPL

tu planem zdjęciowym jest sklep Rossmann, a gwiazdami są pracownice. Profil zdobył serca użytkowników szybkimi reakcjami na trendy, własnymi piosenkami oraz insightami związanymi z codziennymi zakupami w tej sieci. 

Przykładowy materiał:

@Multikino

wejście z pracownikami za kulisy kina, pokazania od kuchni jak wygląda tam praca oraz komediowe materiały związane z widzami.

https://www.tiktok.com/@multikino/video/7507160895219305750?q=multikino%20polska&t=1749379423571
@PolskaPolicja

Tu bohaterami są Policjantki i Policjanci, którzy pokazują, że służby mundurowe przy całym swoim profesjonalizmie potrafią być przyjazne.

Przykładowy materiał:

@polskapolicja 🔷️Dziś wieczorem wiele budynków w całej Polsce – w tym gmach Komendy Głównej Policji – rozświetlił się na niebiesko. To symbol nadziei. To światło, które mówi jedno: pamiętamy, szukamy, nie zapominamy. 🔷️Instytucje, firmy i ludzie dobrej woli łączą siły w kampanii #zaginioneNIEzapomniane, by pokazać, że los zaginionych dzieci nie jest nikomu obojętny. To nie tylko gest – to wyraz solidarności, empatii i gotowości do działania. 🔷️Każde niebieskie światło to historia. Czasem wciąż bez zakończenia. Dlatego świecimy – dla nich. Dla tych, którzy wciąż czekają. Dla rodzin, które nigdy nie przestały wierzyć. 📢 Dołącz do nas. Udostępnij. Zwróć uwagę. Bo zaginione NIE znaczy zapomniane. @INTERPOL #MiędzynarodowyDzieńDzieckaZaginionego #zaginioneNIEzapomniane #Policja #solidarność #światłoNadziei #niebieskiedlaDzieci #MissingChildren #NeverForget #WciążSzukamy ♬ dźwięk oryginalny - Polska Policja


MODEL #4: Kontrolowany Chaos

KTO PROWADZI PROFIL: cytując Backstreet Boys: Everybody. 
MODEL PRODUKCJI CONTENTU: mieszanka różnego contentu

CHARAKTERYSTYKA

W tym szaleństwie jest metoda. Jest to bardzo często spotykany model prowadzenia profilu, szczególnie jeśli mamy dużo do opowiedzenia. To dobre wyjście jeśli mamy szerokie portfolio produktów czy usług, współpracujemy projektowo z wieloma Twórcami lub jeśli chcemy zakomunikować wiele tematów na jednym profilu. To wymagający model pod względem zarządzania komunikacją, jednak daje nieskończone możliwości, jeśli chodzi o sposoby produkcji treści. Kwestią, na którą warto zwrócić tu uwagę, jest stosunkowy brak spójności materiałów. Jest to model bardzo często spotykany wśród marek kosmetycznych.

PRZYKŁADY 

@OnlyBio.life

doskonały przykład z branży beauty, gdzie marka współpracuje z dziesiątkami różnych twórców (nawet tych stworzonych przez AI!) promujących wiele różnych produktów. 

Przykładowy materiał:

https://www.tiktok.com/@onlybio.life/video/7511683146262383894

@Maybelline_pl

mieszanka treści od twórców, materiałów produktowych, zarówno lokalnych, jak i globalnych oraz relacji z eventów.
Przykładowy materiał

https://www.tiktok.com/@maybelline_pl/video/7511690664413760790

MODEL #5: Trendy & Abstrakcja 
KTO PROWADZI PROFIL: Content designer 
MODEL PRODUKCJI CONTENTU: w rękach content designera

CHARAKTERYSTYKA

Treści tworzone są głównie przez Content Designera, który ani nie jest znanym Twórcą, ani pracownikiem danej marki. Plusem tej metody jest możliwość natychmiastowej reakcji na trendy i możliwość osiągnięcia dzięki temu milionowych zasięgów. Jednak, często jedynym spójnym elementem takich profili jest… brak spójności. Płyną z prądem trendów. Nie boją się abstrakcji. Są mieszaniną wszystkich powyższych modeli. Jest takie powiedzenie w naszym rodzimym języku, które doskonale oddaje sens tego modelu, mianowicie “od Sasa do Lasa”, co wcale nie jest w tym kontekście pejoratywne. Minusem może być specyficzny, abstrakcyjny humor, który często rozumieją tylko heavyuserzy TikToka. W tej pogoni za trendami, warto jednak przystanąć i spojrzeć na kwestię praw autorskich wykorzystywanych dźwięków lub wizerunków, które są nierzadko łamane.

PRZYKŁADY

@ŻabkaPolska

Przykład profilu, który jest napędzany głównie trendami. Materiały tworzy Content Designer bazując głównie na popularnych dźwiękach, filtrach czy narzędziu CapCut. Część materiałów powstaje w sklepie Żabksa. Duża dawka abstrakcyjnego humoru gwarantowana.
Przykładowy materiał

https://www.tiktok.com/@zabkapolska/video/7431125958951718176?q=zabka%20polska&t=1749379721764

@KFC_PL

jeśli szukamy dużej dawki abstrakcyjnego humoru i ciekawych trendów to z pewnością jest to polski profil KFC. Tutaj materiały tworzone przez Content Designera przeplatają się jeszcze z materiałami różnych Twórców, tworząc jedyny w swoim rodzaju kubełek contentu.

Przykładowy materiał:

https://www.tiktok.com/@kfc_pl/video/7304935972301573408?q=kfc%20polska&t=1749379752521

DOBIJAMY DO PORTU

Jak widać na załączonych przykładach, nie ma jednej recepty na efektywny profil na TikToku. Jest jednak kilka sprawdzonych sposobów na to, jaką strategię prowadzenia profilu obrać. Można zarówno postawić na profesjonalizację produkcji treści w modelu TikTok PRO, jak i oddać ster w ręce Twórców, pracowników czy dedykowanego Content Designera. Oczywiście model prowadzenia profilu to nie wszystko. Potrzebna jest jeszcze strategia komunikacji na TikToku, jak i efektywne planowanie mediów. Mam nadzieję, że ten krótki przewodnik pozwoli lepiej zrozumieć modele produkcji contentu, wybrać odpowiedni dla Twojej marki  i wypłynąć na głębokie wody TikToka.

Magdalena Marek-Terelak
Creative Director

Przeczytaj więcej artykułów na naszym blogu

Zobacz wszystko

Pomożemy Ci zrealizować kampanię Twojej marki w social mediach

Napisz do nas!

Dziękujemy!
Otrzymaliśmy twoją wiadomość.
Skontaktujemy się z Tobą ;)
Oops! Coś poszło nie tak :(
Spróbuj jeszcze raz.