Zarobki rzędu 11 tysięcy dolarów miesięcznie, współprace z największymi globalnymi markami takimi jak Nike, Fortnite czy Balenciaga - brzmi imponująco! Niejeden influencer nie powstydziłby się współpracy z takimi markami i zarobkami. Przedstawione zarobki osiąga natomiast wirtualna influencerka @fit_aitana, a zainteresowanie współpracą z nią szybuje, tak jak jej stawki za publikacje sponsorowane. Ceny za materiały reklamowe wśród wirtualnych influencerów są zróżnicowane, a wedle niektórych estymacji, Ci najwięksi jak @lilmiquela zarabiają rocznie nawet 11 milionów dolarów!
Wprowadzenie
Wirtualni influencerzy, to koncept marketingowy, który choć znany od blisko dekady, kiedy zaczęło przybywać ich coraz więcej, przyspieszył w rozwoju i popularności w ostatnich dwóch latach, dzięki rozwojowi narzędzi do tworzenia obrazów, audio czy wideo wspieranych przez sztuczną inteligencję.
Istnieje duże prawdopodobieństwo, że jeżeli interesujesz się modą, influencer marketingiem, oglądasz zagraniczną telewizję lub przeglądasz Douyin (chińską wersję TikToka), to miałeś już do czynienia z wirtualnymi twórcami, choć być może wcale o tym nie wiesz.
Wirtualni influencerzy zwiększają coraz mocniej swoją pozycję na rynku, a dzięki elastyczności jaką się charakteryzują i względnie szybkiemu czasowi realizacji treści, są w stanie rywalizować z największymi gwiazdami internetu, tak pod kątem publikowania treści organicznych oraz możliwości dostosowania materiałów reklamowych do oczekiwań marek.
Wirtualni influencerzy - kim są?
By stworzyć wirtualną postać, nie trzeba wiele, szczególnie jeżeli w grę wchodzą tylko i wyłącznie obrazy, lecz stworzenie persony, która ma spójny wizerunek na zdjęciach dodawanych na swoje platformy, jak i w materiałach wideo, wymaga konkretnego zestawu umiejętności i narzędzi w skład których wchodzą narzędzia CGI (computer-generated imagery) wykorzystujące technologię przechwytywania ruchu w celu naśladowania ludzkich gestów oraz mimiki. Twórców tych postaci wspiera oczywiście sztuczna inteligencja, która jest
w stanie na bazie wcześniej zrealizowanych treści zachować poszczególne cechy charakterystyczne postaci i przenieść je w kolejne tworzone materiały. Szczególny wzrost finansowania start-upów zajmujących się sztuczną inteligencją oraz idący w ślad za tymi inwestycjami rozwój tych narzędzi, spowodował większą liczbę tworzonych wirtualnych influencerów, produkowanych nie tylko przez entuzjastów technologii, lecz także agencje influencer marketingu czy modelingu, czego przykładem jest chociażby @fit_aitana stworzona przez agencję theClueless.
Żródło: https://www.instagram.com/fit_aitana/
Zamiast tworzyć postać od zera, można także posłużyć się deepfake’ami i stworzyć wirtualnego klona jak ma to miejsce w Chinach, gdzie firmy wykupują prawa do wizerunku najpopularniejszych influencerów i dzięki temu mają możliwość prowadzenia sprzedażowych livestreamingów 24 godziny na dobę, 7 dni w tygodniu.
Źródło: https://www.douyin.com/
Ponadto, twórcy wirtualnych influencerów, korzystając z deepfake’ow są w stanie wykorzystać materiał wideo utworzony już przez kogoś w przeszłości, lub nagrany przez siebie i podłożyć twarz influencera w materiale, tworząc “nowy” content.
Innym sposobem tworzenia wirtualnych postaci jest znany z gier wideo, kreator postaci 3D. Co prawda postaci te nie będą idealnie przypominać człowieka, ale odbiorcom to nie przeszkadza, czego przykładem jest jedna z najchętniej obserwowanych influencerek @lilmiquela, którą na Instagramie obserwuje 2,6 mln użytkowników, a jej profil na TikToku - 3,5 mln użytkowników.